دسته‌هاتاثیر فسفر مایع بر رنگ گیری و رسیدگی میوه

تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها!

تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر پروسه رسیدگی و رنگ گیری میوه ها

تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها ، از سوالات همیشگی مخاطبان عزیز این وبگاه اختصاصی است و در این مجال می خواهیم به صورت خلاصه و به صورت علمی به بررسی این موضوع فارغ از اصطلاحات پیچیده بپردازیم .
یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی در مورد کیفیت و بازار پسندی یک محصول ظاهر آن است به نحوی که شاید بتوان گفت مهمترین جنبه قضاوت ظاهری در مورد یک محصول مخصوصا در مورد میوه ها ظاهر مناسب آنهاست و صد البته یکی از معیارهای قضاوت در مورد ظاهر میوه ها در کیفیت رنگ گیری آن ها تعریف می شود .
علاوه بر عناصری همچون نیتروژن ، پتاسیم ، منیزیوم و آهن ، عنصر کلیدی و مهم دیگری نیز در فرآیند رنگ گیری میوه ها دخالت دارد که بدون تردید عنصر حیاتی فسفر (P) است . این عنصر که با قابلیت جذب فوق العاده بالا در کود فسفر مایع معجزه گر نیز موجود است با سنتز پروتئین ها ، تنظیم فعالیت‌های آنزیمی، بهبود متابولیسم و افزایش دریافت انرژی و کمک به تبدیل پیش سازهای رنگی به رنگدانه های بالغ ، به رنگ‌گیری مناسب و رسیدگی سریعتر میوه‌ها کمک شایانی می‌کند و خبر خوش انکه تجربیات مکرر ر باغات متعدد همچون نمونه های ارسالی در این صفحه ، کاملا موید این موضوع بوده به نحوی که می توان به صراحت گفت تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها انکار ناپذیر و حتمی است .


مکانیسم تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها

یکی از مهمترین خصوصیات عنصر فسفر موجود در کود فسفر مایع معجزه گر ، تکمیل همراهی با عناصری است که در بالا اشاره شد، این عناصر مسئول سنتز آنتوسیانین‌ها (همچون رنگدانه‌های مسئول رنگ قرمز، بنفش و آبی در میوه‌ها) هستند و فسفر نقشی بسیار کلیدی و اساسی در این ترکیب بازی می کند ، این رنگدانه‌ها در پوست میوه‌ها مسئول تولید رنگهای جذاب و بازارپسند به ویژه رنگ نارنجی در مرکبات هستند که به جذابیت و بازار پسندی میوه ها کمک فراوانی می کند .

از طرفی عنصر فسفر به انتقال و توزیع قندها در گیاه کمک شایانی می‌کند و با در نظر گرفتن این موضوع کمبود فسفر در گیاه به خصوص در اندامی همچون برگها ، در جا به جایی این مواد قندی به سوی مقاصد مربوطه اختلال ایجاد کرده و این سیکل طبیعی (جا به جایی قند ) را با اختلال  روبرو خواهد کرد ، فرآیندی که سبب مختل شدن رسیدگی به موقع و سریع میوه ها و رنگ گیری مناسب و قابل قبول آنها می شود .قندها نقش مهمی در تولید رنگدانه‌ها دارند و هر چه میزان قند در میوه بیشتر باشد، رنگ تولیدی آن نیز غلیظ‌تر خواهد بود ، تجمع قند با این پدیده در برگها و فقر آنها در میوه تضاد نامناسبی است که با مصرف کود فسفر مایع معجزه گر این موضوع مدیریت خواهد شد.

از سوی دیگر فسفر موجود در کود فسفر مایع معجزه گر با همراهی عناصر دیگری از جمله کلسیم در تقویت دیواره سلولی میوه‌ها نیز نقش مهمی بازی میکند و به جرات می توانیم بگوییم دیواره سلولی قوی‌تر به میوه اجازه می‌دهد تا رنگدانه‌های خود را به نحو بهتری حفظ کند و در برابر عوامل خارجی مانند قارچ ها ، آفات و حشرات مقاوم‌تر باشد.

 از طرفی فسفر موجود در این کود با تنظیم pH سلولی که به طور معمول تمایل سوق یافتن به سمت قلیا را دارد ، شرایط محیطی را برای فعالیت آنزیم‌های دخیل در سنتز رنگدانه‌ها بهینه می‌کند و این عمل از چنان اهمیتی برخوردار است که گاهی کل سلامت گیاه را تحت تاثیر خود قرار میدهد و از همین رهگذر شرایط ایده آل را برای فعالیت طبیعی آنتوسیانین‌ها و رنگ پذیری طبیعی آنها فراهم می کند .


نکات مهم در هنگام استفاده از فسفر مایع معجزه گر به منظور بهبود رنگ گیری و تسریع در رسیدن میوه ها 

برای تجربه بهترین تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها به خصوص در باغات مرکبات لازم است نکاتی را مد نظر قرار داد تا ضمن داشتن بهترین نتیجه ، از صدمات احتمالی جانبی ناشی از عدم استفاده صحیح از این کود کاست .
مقدار مصرف : مقدار مصرف فسفر مایع باید بر اساس نوع مرکبات، سن درخت، شرایط خاک و آب و هوا تعیین شود. استفاده بیش از حد از فسفر می‌تواند منجر به مشکلات دیگری شود.
زمان مصرف : بهترین زمان برای استفاده از فسفر مایع، معمولاً در مراحل اولیه تورم جوانه ها ، قبل از باز شدن شکوفه ها و در زمان تشکیل قند میوه ها و رسیدگی کامل میوه هاست که می بایست زیر نظر کارشناس استفاده صورت گیرد .
ترکیب با سایر کودها: فسفر مایع را می‌توان با سایر کودهای میکرو و ماکرو ترکیب کرد تا نیازهای غذایی گیاه به طور کامل برطرف شود.


نقش عنصر فسفر در رسیدگی میوه‌ها

زمانی که از تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها صحبت می کنیم به درستی می دانیم که عامل تاثیر گذار بر این پدیده عنصر فسفر است که در همراه با سایر عناصر موجود در این کود همچون کلسیم ، منیزیوم و پتاسیم نقش مهم خود را در این پدیده ایفا میکند . اما اگر بخواهیم تاثیر فسفر مایع معجزه گر بر رنگ گیری و تسریع رسیدگی میوه ها در چند بند و خلاصه وار بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم .
 الف ) شتاب بخشیدن به فرآیند رسیدگی : فسفر با فعال کردن آنزیم‌های دخیل در فرآیند رسیدگی، باعث تسریع این فرآیند می‌شود.
ب ) افزایش کیفیت میوه‌ها : فسفر با بهبود کیفیت میوه‌ها از نظر طعم، عطر و بافت، باعث افزایش عمر پس از برداشت آن‌ها می‌شود.
 ج) تقویت دیواره سلولی: فسفر با تقویت دیواره سلولی میوه‌ها، باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات می‌شود.

1 نظر

  1. بسیار مقاله خوب و علمی بود تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *